30 yıllık silahlı bir mücadelenin sonunda 1993 yılında Etiyopya’dan
ayrılarak bağımsızlığına kavuşan Eritre Devleti’nde tek parti yönetimi
bulunmaktadır (People’s Front for Democracy and Justice-PFDJ). 1997 yılında
çok partili sisteme geçilmesi kararlaştırılmış, ancak bu karar hala
uygulamaya konulmamış, 24 Mayıs 1997 tarihinde kabul edilen yeni anayasa
ise yürürlüğe girmemiştir.
Devlet Başkanlığı görevi 8 Haziran 1993 yılından bu yana Isaias Afwerki
tarafından yürütülmektedir. Isaias Awferki hem Devlet Başkanı, hem de
Bakanlar Kurulu Başkanıdır.
Eritre’de Parlamento henüz teşekkül etmemiştir. PFDJ üyesi 150
milletvekilinden (delege) oluşan şeklî anlamda bir “Geçici Meclis” söz
konusu olmakla birlikte, bu konudaki çalışmalar tamamlanmadığı için faal
değildir. Yasalar, Adalet Bakanlığı eşgüdümünde ilgili kurum ve kuruluşlar
tarafından hazırlanmakta ve Başkan’ın imzasını müteakip yasa hükmünü
kazanmaktadır.
21 Nisan 2007’ye dek Hükümetlerarası Kalkınma Otoritesine (IGAD) üye olan
Eritre, Somali’ye barış gücü gönderilmesi konusunda Etiyopya temsilcileri
ile örgüt bünyesinde yaşanan sert tartışmaların ardından IGAD’dan
çekilmiştir. 2011 yılında ise IGAD’a yeniden katılmıştır.
Eritre, Cibuti ile sınır ihtilafı ve Afrika Boynuzu bölgesini
istikrarsızlığa sürükleyen Eş-Şebab ve benzeri silahlı örgütlere destek
verdiği gerekçeleriyle BM Güvenlik Konseyi yaptırımlarına maruz kalmıştır.
Normalleşme sürecinin başlamasıyla Eritre’de ortaya çıkan en çarpıcı
değişiklik ülkenin uluslararası angajmanı olmuştur. Sınır savaşından sonra
içine kapanan ülke, nomalleşme sürecinin başlamasıyla dış temaslarını
artırmış, BM yaptırımlarından kurtulmuş, BM İnsan Hakları Konseyi üyeliği
gibi çok taraflı platformlarda yer almaya başlamıştır
Eritre, insan hakları bağlamında özellikle Batı dünyasının şiddetli
eleştirilerine hedef olmaktadır.
Eritre dış politikası, önemli ölçüde, Kızıldeniz havzası, Kenya’nın da
dâhil olduğu Afrika Boynuzu bölgesi, Nil Havzası ve Körfez Bölgesinde
meydana gelen gelişmelere göre şekillenmektedir.