Türkiye’nin Üyelik Durumu:
BM üyesi devletler, BM Antlaşması uyarınca
ipso facto
(kendiliğinden) UAD Statüsüne de taraf oldukları için,
UAD önündeki davalara da taraf olabilmektedirler.
Türkiye, UAD’nin zorunlu yargı yetkisini kabul
etmemektedir.
|
Teşkilatın Tarihi :
UAD, BM Şartı ile BM’nin asli “adalet organı” olarak
kurulmuştur. UAD’den önce, Milletler Cemiyeti bünyesinde
kurulan Uluslararası Sürekli Adalet Divanı (USAD)
bulunmaktaydı. UAD Statüsü, BM Şartı’nın ayrılmaz parçası
olarak Şart ile birlikte 1945 yılında yürürlüğe girmiş ve
USAD feshedilmiştir. UAD’nin ilk yargıçları 6 Şubat
1946’da seçilmiş, Divan’ın resmi açılışı ise 18 Nisan
1946’da yapılmıştır.
UAD, başta UAD Statüsüne taraf olan devletlere açıktır.
Bu bağlamda, BM üyesi devletler, BM Antlaşması uyarınca
ipso facto (kendiliğinden) UAD Statüsüne de taraf
oldukları için, UAD önündeki davalara da taraf
olabilmektedirler. BM üyesi olmayan bir devletin UAD
Statüsüne taraf olabilme şartlarının BM Güvenlik
Konseyi’nin tavsiyesi üzerine BM Genel Kurulu tarafından
tespit edileceği, BM Şartı’nda belirtilmiştir. Öte yandan,
BM Şartı’na ve UAD Statüsüne taraf olmayan devletlerin, BM
Güvenlik Konseyi tarafından belirlenecek koşullar
uyarınca UAD önündeki bir davada taraf olma hakkı
bulunmaktadır.
Ancak, UAD’nin esasa ilişkin yetkisini, devletlerin Divan
önündeki davalara taraf olma hakkından ayırmak gerekir.
Divan’ın yetkisi ihtiyari olup, UAD, sadece tarafların
Divan önüne götürmeyi kabul ettikleri uyuşmazlıkları
incelemeye yetkilidir.
UAD’nin zorunlu yargı yetkisini tanımayan devletler
Divan’a bu yetkiyi şu yollarla tanıyabilirler: Tahkimname
(uyuşmazlık tarafları, uyuşmazlığın konusunu ve
taraflarını belirttikleri bir tahkimname ile aralarındaki
uyuşmazlığı UAD’ye sunmayı kararlaştırabilirler), Anlaşma
(devletler ikili veya çok taraflı anlaşmalarda,
anlaşmadan doğan uyuşmazlıkların Divan’a havale edilmesini
öngören bir hüküm getirebilirler), Tek taraflı
bildirim/Beyan (Statü’ye taraf olan devletler “herhangi
bir zaman, aynı vecibeyi kabul eden herhangi bir başka
devlete karşı UAD Statüsü’nün 36(2) maddesinde düzenlenen
hukuki mahiyetteki uyuşmazlıkların hepsi hususunda
Divan’ın yargı yetkisini ipso jure ve özel bir
anlaşma olmaksızın mecburi olarak tanıdıklarını” beyan
edebilirler) ve Forum Prorogatum (bir devletin bir
uyuşmazlığı Divan’a havale etmesi durumunda, diğer devletin,
Divan’ın yargı yetkisini kabul ettiği anlamına gelecek
bir tutum izlemesi).
Öte yandan, BM Şartı uyarınca, BM Genel Kurulu veya BM
Güvenlik Konseyi hukuki herhangi bir mesele hakkında,
Genel Kurulca yetkili kılınacak diğer BM organ ve
uzmanlık kuruluşları ise çalışma alanlarında karşılarına
çıkacak hukuki meseleler hakkında UAD’den tavsiye görüşü
talep edebilirler.
UAD, ülkelerinde yüksek yargı görevlerinin icrası için
gerekli şartları haiz bulunan veya uluslararası hukuk
alanında tanınmış hukukçular arasından seçilen 15
hâkimden oluşmaktadır. Hâkimler, 9 yıl süreyle görev
yapmakta olup, ve yeniden seçilmeleri mümkündür.
|