Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanı Sayın Hakan Fidan,
Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanı
Prof. Dr. Sayın Ömer Bolat
, Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Sayın Abdulkadir Uraloğlu’nun
daveti üzerine; Azerbaycan Cumhuriyeti Dışişleri Bakanı
Sayın Ceyhun Bayramov
, Özbekistan Cumhuriyeti Dışişleri Bakanı
Sayın Bahtiyar Saidov
, Azerbaycan Cumhuriyeti Ekonomi Bakanı
Sayın Mikayil Cabbarov
, Özbekistan Cumhuriyeti Yatırım, Sanayi ve Ticaret Bakanı
Sayın Laziz Kudratov
, Azerbaycan Cumhuriyeti Dijital Kalkınma ve Ulaştırma Bakanı
Sayın Reşad Nabiyev
ve Özbekistan Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanı
Sayın İlkom Mahkamov'un
katılımlarıyla, Türkiye Cumhuriyeti, Azerbaycan Cumhuriyeti ve Özbekistan
Cumhuriyeti Dışişleri, Ticaret/Ekonomi ve Ulaştırma/Altyapı Bakanları Üçlü
Toplantısı’nın ikincisi 29 Ocak 2025 tarihinde Ankara’da
gerçekleştirilmiştir.
Bakanlar (bundan böyle “Taraflar” olarak anılacaktır);
Üç ülke arasında karşılıklı saygı, güven ve ortak çıkar ilkelerine ve
paylaşılan tarihi ve kültürel bağlara dayalı güçlü stratejik ortaklığı
vurgulayarak;
Devletlerinin birbirlerinin egemenliğine, toprak bütünlüğüne ve uluslararası
sınırlarının dokunulmazlığına verdiği sarsılmaz ve kesin desteğini yeniden
teyit ederek;
Birleşmiş Milletler Şartı'na ve uluslararası hukukun evrensel olarak
tanınan ilke ve normlarına bağlı kalarak;
Ticaret, yatırım, sanayi, enerji, ulaştırma, lojistik, dijital
bağlantısallık ve iletişim alanlarında ortak projeler geliştirilmesi ve bu
projelerin teşvik edilmesinin giderek artan öneminin farkında olarak;
2 Ağustos 2022 tarihinde Taşkent’te gerçekleştirilen Birinci Toplantı’nın
çıktılarının, ilişkilerin daha da derinleştirilmesine sunduğu katkıyı
memnuniyetle karşılayarak;
Türkiye, Azerbaycan ve Özbekistan topraklarından geçen bir ulaştırma
güzergahı olan “Uluslararası Hazar Geçişli Doğu-Batı Koridoru”nun (bundan
böyle Orta Koridor olarak anılacaktır) önemini yineleyerek ve bu ülkelerin
transit potansiyelinin arttırılması açısından önemini kaydederek;
Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaştırma Koridoru’nun (TRACECA) güçlendirilmesi ve
mekanizmalarının mevcut koşullar altında tamamen etkin kalmasının
sağlanması gerektiğini vurgulayarak;
TRACECA Daimî Sekreterliği ve Hükümetlerarası Komisyon'un faaliyetlerinin
verimliliğinin ve etkinliğinin nasıl artırılabileceğini değerlendirmenin
önemini vurgulayarak;
Türkiye, Azerbaycan ve Özbekistan'ın yüksek transit potansiyelinden en iyi
şekilde faydalanmak amacıyla, TRACECA çerçevesi de dahil olmak üzere
uluslararası ulaştırma koridorlarının geliştirilmesinde üç ülke arasındaki
mevcut işbirliğinin daha da arttırılmasının önemine dikkat çekerek;
Taşımacılık ve lojistik sektöründe bilgi ve iletişim teknolojilerinin
uygulanmasının önemini kabul ederek;
Türkiye, Azerbaycan ve Özbekistan arasında ortak hedefleri pekiştirmeyi ve
karşılıklı yarara dayalı ilişkileri güçlendirmeyi amaçlayan mevcut üçlü
işbirliği formatını takdir ederek;
Aşağıdaki hususları beyan etmişlerdir:
Taraflar;
1) Ortak çıkar ve müşterek önceliklere ilişkin bölgesel ve uluslararası
konularda işbirliğini geliştirme konusundaki kararlılıklarını teyit
etmişlerdir;
2) Devletlerinin egemenliğine ve toprak bütünlüğüne zarar veren her türlü
girişime karşı ortak eylemlere desteklerini vurgulamışlar ve birbirlerinin
Devletlerinin uluslararası sınırları dâhilindeki toprak bütünlüğüne
duydukları kesin saygıyı yinelemişlerdir;
3) Ekonomi, ticaret, yatırım, lojistik ve transit taşımacılık alanlarında
işbirliği potansiyelinin tam olarak hayata geçirilmesi için ortak çabalarını
sürdürme kararlılıklarını ifade etmişler ve bu işbirliğinin bölgesel refahın
arttırılmasındaki kritik rolünü kabul etmişlerdir;
4) Diğer ilgili bölgesel ulaştırma girişimleriyle sinerji dahil, daha geniş
bağlantısallık gündemi çerçevesinde ulaştırma altyapısının geliştirilmesi,
dijitalleşmenin teşvik edilmesi ve Orta Koridor boyunca ticaret akışının
kolaylaştırılması yönündeki ortak iradelerini yinelemişlerdir;
5) Orta Koridor’un kapasitesini ve rekabet gücünü arttırmak için başta
ulaştırma, sınır geçişleri ve gümrük prosedürlerinin dijitalleştirilmesi
olmak üzere yeni altyapı projelerinin geliştirilmesinin öneminin altını
çizmişlerdir;
6) Orta Koridor’un verimliliğini ve rekabet gücünü arttırmak için Bakü
Uluslararası Deniz Ticaret Limanı ve Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun
geliştirilmesi de dâhil olmak üzere bağlantısallık projelerinin
ilerletilmesine tam desteklerini yinelemişlerdir;
7) Ana lojistik merkezler, taşıyıcılar ve istasyonlar arasında işbirliğini
arttırmak, ulaştırma altyapısının geliştirilmesine katkıda bulunmak,
kamu-özel sektör ortaklıkları yoluyla yatırım çekmek ve hızlı, düzenli ve
uygun fiyatlı yük taşımacılığı için çözümler bulmak amacıyla Haziran
2024’te kurulan Lojistik Merkezler ve Yük Taşıyıcıları Birliği’nin ve Türk
Devletlerinin ulaştırma kapasitesini arttırmak ve pratik işbirliği yoluyla
özel ulaştırma sektörünü geliştirmek amacıyla Mart 2024’te kurulan TDT
Ulaştırma Birlikleri Başkanları Toplantısı mekanizmasının, bağlantısallık
konusunda daha fazla işbirliğini mümkün kılacağına olan güvenlerini bir kez
daha teyit etmişlerdir;
8) Ulaştırma alanında işbirliğinin arttırılması, bölgesel bağlantısallığın
güçlendirilmesi ve sürdürülebilir ulaştırma sistemlerinin geliştirilmesini
amaçlayan bu Ortak Bildiri metnine ekli
Eylem Planı’nın kabul edilmesinden duydukları memnuniyeti ifade etmişlerdir;
9) TDT ülkeleri arasında taşımacılık belgelerinin dijitalleştirilmesi için
eCMRsisteminin uygulanması konusunda Birleşmiş Milletler Avrupa
Ekonomik Komisyonu nezdinde başlatılan çalışmalardan duydukları memnuniyeti
dile getirmişlerdir;
10) E-Permit mekanizmasının taşımacılık işlemlerinin
dijitalleştirilmesi ve matbu izinlerin kaybolması veya kötüye
kullanılmasından kaynaklanabilecek zorlukların ortadan kaldırılmasında
sağladığı faydalarını kabul etmiş ve Türkiye ile Azerbaycan ve Türkiye ile
Özbekistan arasında test halinde çalışan e-Permit sisteminin
uygulanmasını memnuniyetle karşılamışlardır;
11) Özbekistan’ın kargolarının Orta Koridor üzerinden taşınmasını
kolaylaştırmak için gerekli yardımı sağlamaya hazır olduklarını ifade
etmişlerdir;
12) Bölgesel ulaşım, iletişim ve altyapının geliştirilmesi konusunda
işbirliği yapma ve demiryolları, karayolları, lojistik merkezleri ve
havaalanlarının tasarımı, inşası ve işletilmesi konularında tecrübe
paylaşımında bulunma konusunda mutabık kalmışlardır;
13) Azerbaycan'ın işgalden kurtarılan Karabağ ve Doğu Zengezur bölgelerinde
altyapı, modern kamu hizmetleri ve akıllı şehir çözümlerine yatırım yaparak
insani maksatlı mayın temizliği dâhil yeniden inşa ve rehabilitasyon
çabalarına katkıda bulunmanın ve böylece ülke içinde yerlerinden edilmiş
kişilerin güvenli ve onurlu geri dönüşlerini kolaylaştırmanın önemini
yinelemişlerdir. Bu doğrultuda, Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Karabağ ve Doğu
Zengezur ekonomik bölgelerinde yatırım projelerinin gerçekleştirilmesine
yönelik ilgilerini dile getirmişlerdir;
14) Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) çatısı altında devam eden
bağlantısallık iş birliğinden duydukları memnuniyeti teyit etmişler ve çok
taraflı işbirliği için sağlam bir yasal çerçeve oluşturan aşağıda
listelenen belgelerin imzalanmasını ve uygulanmasını memnuniyetle
karşılamışlardır:
a) “Türk Devletleri Teşkilatı Üye Devletlerinin Hükümetleri
Arasında Uluslararası Kombine Yük Taşımacılığı Anlaşması”(11 Kasım
2022, Semerkant);
b) “Ulaştırma Bağlantısallık Programı”
(11 Kasım 2022, Semerkant);
c) Türk Devletleri Teşkilatının 2023-2027 Ulaştırma Bağlantısallık
Programının Uygulanmasına İlişkin Ortak Eylem Planı
(“Yol Haritası”) (3 Kasım 2023, Astana);
d) “Türk Devletleri Teşkilatı Üye Devletleri Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Operasyonlarında Elektronik İzin (e-Permit) Kullanımı
ve İşbirliğine İlişkin Mutabakat Zaptı” (6 Temmuz 2024, Şuşa).
15) TDT bünyesinde ticari ve ekonomik işbirliğini güçlendiren yasal
altyapının daha da geliştirilmesi için aşağıdaki belgelerin imzalanmasından
duydukları memnuniyeti dile getirmişlerdir:
a) “Türk Devletleri Teşkilatı Üye Devletlerinin Hükümetleri Arasında
Basitleştirilmiş Gümrük Koridoru Kurulmasına İlişkin Anlaşma”
(11 Kasım 2022, Semerkant);
b) “Türk Devletleri Teşkilatı Ticaretin Kolaylaştırılması Strateji
Belgesi” (11 Kasım 2022, Semerkant);
c) “Türk Devletleri Teşkilatı Üye Devletlerinin Hükümetleri Arasında
Dijital Ekonomi Ortaklık Anlaşması” (6 Kasım 2024, Bişkek).
16) Mevcut Karma Ekonomik Komisyon mekanizmalarının başta ticari ve
ekonomik ilişkiler olmak üzere birçok alanda işbirliğinin geliştirilmesine
sağladığı katkının altını çizmiş ve düzenli toplantıların faydalarını
yinelemişlerdir;
17) TDT tarafından 18 Mayıs 2024 tarihinde kurulan Türk Yatırım Fonu'nun
(TYF) tam olarak faaliyete geçmesinin sınai üretim, ulaştırma, tarım,
dijital teknolojiler ve turizm gibi ortak ilgi alanlarında ticaret, altyapı
ve kalkınma projelerini önemli ölçüde artıracağına dair inançlarını
vurgulamışlardır;
18) İnşaat, müteahhitlik ve ilgili hizmetler alanlarında işbirliğini
geliştirmek için gerekli adımları atmayı taahhüt etmişler ve bu adımların
ticaret, sanayi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesindeki önemlerini
kabul etmişlerdir;
19) Öncelikli sektörlerde karşılıklı yatırımları teşvik etmeye, iş
çevreleri, ticaret ve sanayi odaları ve iş dernekleri arasında doğrudan
temasları genişletmeye ve daha geniş ihracat/ithalat fırsatlarını
araştırmaya hazır olduklarını ifade etmişlerdir;
20) İş dünyası temsilcileri ve tedarik zinciri katılımcıları arasında ağ
oluşturmanın güçlendirilmesi, kurumsal koordinasyonun geliştirilmesi ve
daha fazla bağlantısallık kapsamında dış ticaret işlemlerinin
kolaylaştırılmasının önemine işaret etmişlerdir;
21) Semerkant'ta 11 Kasım 2022 tarihinde düzenlenen 9. TDT Zirvesi'nde
kabul edilen Türk Devletleri Teşkilatı Ticaretin Kolaylaştırılması Strateji
Belgesi doğrultusunda ticaretin hızlandırılmasına yönelik adımlar
atılmasının önemini vurgulamış ve TDT Ticaretin Kolaylaştırılması
Komitesi'nin 2025 Çalışma Planı'nı memnuniyetle karşılamışlardır;
22) Sanayi, inovasyon ve dijital kalkınma, dijital ticaret ve gümrük
prosedürlerinin dijitalleştirilmesi alanlarında pratik işbirliğini
derinleştirme kararlılığının altını çizmişlerdir;
23) Sürdürülebilir ve dayanıklı tarımsal değer zincirlerine duyulan
ihtiyacı kabul ederek gıda güvenliği, tarım, gıda işleme ve ilgili Ar-Ge
alanlarında teknik işbirliğinin güçlendirilmesinin önemini
vurgulamışlardır;
24) Bölgesel enerji güvenliğinin güçlendirilmesi için özellikle
yenilenebilir enerji kaynaklarına odaklanarak, enerji işbirliğine yönelik
daha geniş olanakları görüşme kararlılıklarını ifade etmişlerdir;
25) Özellikle Azerbaycan'ın işgalden kurtarılmış topraklarında mayın
temizleme ve sürdürülebilir yeniden yapılanma dahil olmak üzere çevresel
iyileştirme ihtiyacını da kabul ederken, bilhassa Sıfır Atık girişimleri ve
ağaçlandırma yoluyla çevre, iklim değişikliği ve kentleşme alanlarında
işbirliğini güçlendirmek, bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunmak ve Aral
Gölü Bölgesinin ekolojik yenilikler ve teknolojiler bölgesi ilan edilmesine
ilişkin Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından kabul edilen özel
kararın uygulanmasını teşvik etmek hususunda mutabık kalmışlardır;
26) Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği
Çerçeve Sözleşmesi 29. Taraflar Konferansı'nı (COP29) başarıyla
düzenlemesini memnuniyetle karşılamış ve devam etmekte olan Dönem
Başkanlığına güçlü desteklerini ifade ederek COP 29 Eylem Gündemi'nin iklim
eylemini sürdürülebilir kalkınmayla uyumlu hale getirmeyi amaçlayan iddialı
ve kapsamlı girişimlerine uyum sağlamayı ve katılmayı taahhüt etmişlerdir;
27) TDT İklim, İnovasyon, Yeşil Ekonomi ve Ticaret Ortaklığı ve İklime
Dayanıklı Köyler Forumu'nun kurulmasına yönelik bildirilerin imzalanmasıyla
TDT çerçevesinde inşa edilen COP29 bölgesel mirasını büyük memnuniyetle
karşılamışlardır;
28) “Daha güçlü Asya'da İşbirliği ve Güven Artırıcı Önlemler Konferansı
(AİGK), Asya'da bağlantısallık, dijitalleşme ve sürdürülebilir büyüme”
teması altında Azerbaycan'ın AİGK Dönem Başkanlığını memnuniyetle
karşılamış ve ortak çıkar girişimlerini içeren Dönem Başkanlığı
önceliklerinin uygulanmasına katkıda bulunmaya hazır olduklarını ifade
etmişlerdir;
29) Afganistan'da kalıcı barış, istikrar, refah, güvenlik ve sosyo-ekonomik
kalkınmanın Orta Asya'da güvenliğin sağlanması açısından önemli bir faktör
olduğunu ve uluslararası toplumun Afgan halkına kesintisiz insani yardım
sağlama çabalarını sürdürmesinin önemini vurgulamışlar; TDT Devlet
Başkanları Konseyi'nin 6 Kasım 2024 tarihinde Bişkek'te düzenlenen 11.
Zirvesi’nin Deklarasyonu uyarınca kurulan TDT Afganistan Çalışma Grubu'nun
sonuçlarının, TDT Üye Devletlerinin Afganistan konusunda ortak bir yaklaşım
hazırlamasına katkıda bulunacağına duydukları güveni teyit etmişler;
bölgeler arası taşımacılığı ve ekonomik bağlantısallığı güçlendirecek,
ticaret akışını arttıracak ve bölgeler arasındaki ekonomik ilişkiler için
yeni fırsatlar yaratacak Trans-Afgan Demiryolu Projesi'nin önemini dile
getirmişlerdir;
30) Orta Doğu'daki durum hakkında görüş alışverişinde bulunmuş ve Gazze'de
ilan edilen ateşkesi memnuniyetle karşılayarak tüm saldırı ve zulümlerin
sona erdirilmesi ve Filistinlilerin insani yardıma engelsiz erişiminin
sağlanması için ateşkesin tüm taraflarca tam olarak uygulanması çağrısında
bulunmuş, İsrail-Filistin ihtilafına 1967 sınırları temelinde başkenti Doğu
Kudüs olan bağımsız, egemen ve hemhudut bir Filistin Devletiyle iki
devletli çözüm temelinde adil ve kalıcı bir çözüm çağrısında bulunmuşlar ve
Filistin Devleti'nin BM üyeliğine seçilebilir olduğunu ve dolayısıyla kabul
edilmesi gerektiğini beyan eden 10 Mayıs 2024 tarihli BM Genel Kurul
Kararını memnuniyetle karşılamışlardır;
31) Küresel ve bölgesel istikrar, barış ve refah gibi ortak hedefler
doğrultusunda birlikte hareket etmeyi; Birleşmiş Milletler ve uzman
kuruluşları, Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı, İslam İşbirliği
Teşkilatı, Türk Devletleri Teşkilatı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı, Asya'da
İşbirliği ve Güven Artırıcı Önlemler Konferansı gibi uluslararası örgütler
ve çok taraflı platformlarda ortak çıkarları ilgilendiren konularda eşgüdüm
sağlamayı ve tarafların uluslararası örgütlerde sundukları karar
tasarılarına, girişimlere ve adaylıklara imkanları dahilinde karşılıklı
destek vermeyi kabul etmişlerdir.
Azerbaycan ve Özbekistan Tarafları, toplantının başarılı bir şekilde
düzenlenmesinden dolayı Türk Tarafına derin şükranlarını ifade etmişlerdir.
Üçüncü Üçlü Toplantının karşılıklı olarak mutabık kalınacak bir tarihte
Azerbaycan Cumhuriyeti'nde gerçekleştirilmesi hususunda mutabık
kalınmıştır.
29 Ocak 2025 tarihinde, Ankara şehrinde, her biri İngilizce olmak üzere üç
asıl nüsha halinde imzalanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti
Dışişleri Bakanı
H. Fidan
|
Azerbaycan Cumhuriyeti
Dışişleri Bakanı
C. Bayramov
|
Özbekistan Cumhuriyeti
Dışişleri Bakanı
B. Saidov
|
Türkiye Cumhuriyeti
Ticaret Bakanı
Ö. Bolat
|
Azerbaycan Cumhuriyeti
Ekonomi Bakanı
M. Cabbarov
|
Özbekistan Cumhuriyeti
Yatırım, Sanayi ve Ticaret Bakanı
L. Kudratov
|
Türkiye Cumhuriyeti
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
A. Uraloğlu
|
Azerbaycan Cumhuriyeti
Dijital Kalkınma ve Ulaştırma Bakanı
R. Nabiyev
|
Özbekistan Cumhuriyeti
Ulaştırma Bakanı
I. Mahkamov
|