No:147 - 27 Eylül 2006, Eurlings Raporunun AP Genel Kurulu´nda oylanarak kabul edilmesi hk.

Avrupa Parlamentosunun (AP) Türkiye’nin 3 Ekim 2005 tarihinden bu yana katılım sürecinde kaydettiği ilerlemeye ilişkin değerlendirmelerini içeren ve Hollandalı Hıristiyan-Demokrat Parlamenter Camiel Eurlings tarafından hazırlanan rapor 27 Eylül 2006 tarihinde AP Genel Kurulunda oylanarak kabul edilmiştir.

Raporun 4 Eylül 2006 tarihinde AP Dışilişkiler Komisyonunda oylanmasından bu yana içeriğinin Türkiye gerçekleriyle bağdaşmayan ve Türkiye-AB ilişkilerine olumsuz yansıyacak unsurlardan arındırılması amacıyla yoğun girişimler yapılmıştır.

Rapor, yazım çalışmaları devam ettiğinden henüz elimize ulaşmamış olduğundan kesin bir değerlendirme yapmak mümkün olmamakla birlikte,  ilk aldığımız bilgilere göre, AP’de oylanarak kabul edilen son metinde, bu olumsuz unsurların bir kısmının giderildiği,  bununla birlikte, Türkiye AB süreci ile doğrudan bağlantısı olmayan ve bu sürece hiçbir katkıda bulunmayacak bazı unsurların da yer almaya devam ettiği anlaşılmaktadır. Diğer yandan, sözde Ermeni soykırımının tanınmasını üyeliğimizin ön şartı haline getiren maddenin reddedilmesi, müzakerelerin hedefinin tam üyelik olduğunun vurgulanması, PKK terör örgütünün kınanarak terörle mücadelede Türkiye’ye destek verilmesi önemlidir. Türkiye’nin tam işleyen serbest bir pazar ekonomisine sahip olduğunun AB Komisyonu’ndan sonra AP belgelerinde yer alması da olumlu bir unsurdur.

Rapor, AB sürecimize sağlamasını temenni ettiğimiz olumlu katkıya ilişkin beklentilerimiz açısından tatmin edici olmamakla birlikte, AP’nun raporla ilgili rahatsızlıklarımızın bir bölümünü gidermek suretiyle, Türkiye-AB ilişkilerinin daha fazla zarar görmesini önleme yönünde çaba göstermesini önemli buluyoruz. Bu hassasiyetin AP tarafından gösterilmiş olmasının, sürecin devamına olumlu katkıda bulunacağını ümid ediyoruz. Bu yönde çaba sarfeden AP üyelerini takdirle karşılıyoruz.

Temennimiz, ilerideki yıllarda  raporların sağduyulu, nesnel ve katılım sürecimizi ileriye götürmeye teşvik edici  bir anlayışla kaleme alınmasıdır