Teşkilatın Amacı:
Bölgesel İşbirliği Konseyi (BİK), Güneydoğu Avrupa İstikrar
Paktı'nın ardılı olarak 27 Şubat 2008'de Sofya'da Güneydoğu
Avrupa İşbirliği Süreci (GDAÜ) Dışişleri Bakanları
toplantısında resmen faaliyetine başlamıştır. Güneydoğu
Avrupa İşbirliği Süreci’nin (GDAÜ) operasyonel kolunu
teşkil eden BİK’in temel görevleri, Güneydoğu Avrupa’da
bölgesel işbirliğine odaklı anlayışın sürdürülmesi ve bu
amaçla somut veri sağlanması, bölgesel işbirliğinin belirli
alanlarında aktif inisiyatifler alınması ve bölgenin Avrupa
ve Avrupa-Atlantik yapılarına entegrasyonunun teşvik
edilmesidir.
|
|
Kuruluş Tarihi:
27 Şubat 2008
|
Merkezi:
Saraybosna
|
Genel Sekreteri:
Majlinda Bregu
|
Üye Ülkeler:
BİK üyeleri; GDAÜ katılımcı ülkeleri (Türkiye, Arnavutluk, Bosna-Hersek,
Bulgaristan, Hırvatistan, Karadağ, Kosova, Kuzey Makedonya, Moldova,
Romanya, Sırbistan, Yunanistan ve Slovenya), AB, donör ülkeler,
uluslararası kuruluşlar ile uluslararası mali kurumlardan oluşmaktadır.
Türkiye’nin Üyelik Durumu:
Ülkemiz, BİK’in kurucu üyeleri arasında yer almakta, bütçesine önemli
miktarda katkıda bulunmakta ve bölgesel nitelikteki ortak projelerde
belirleyici rol üstlenmektedir. Türkiye, BİK Yönetim Kurulu’nun üyesidir.
Teşkilatın Tarihi
BİK, 27 Şubat 2008’de Sofya’da yapılan GDAÜ Dışişleri Bakanları
Toplantısı’nda, Güneydoğu Avrupa İstikrar Paktı’nın ardılı olarak
kurulmuştur. Sekretaryası Saraybosna’da yerleşik teşkilatın ayrıca
Brüksel’de bir İrtibat Ofisi bulunmaktadır.
Tüzükle belirlenen 6 faaliyet alanı bulunan teşkilat, bu alanlardaki
faaliyetlerinin icrası sırasında hükümetler, uluslararası kuruluşlar, mali
kurumlar, bölgesel örgütler, sivil toplum ve özel sektörle aşağıdaki
faaliyet alanlarında iş birliği yapmaktadır.
-Ekonomik ve sosyal kalkınma
-Enerji ve altyapı
-Adalet ve içişleri
-Güvenlik işbirliği
-İnsan kaynağının geliştirilmesi
-Parlamentolararası ilişkiler
Teşkilatın işleyişi çerçevesinde, yıllık toplantılar ve Yönetim Kurulu
toplantıları gerçekleştirilmektedir. Yıllık toplantılar, GDAÜ Zirveleri’yle
eşzamanlı olarak, Genel Sekreter ile GDAÜ Dönem Başkanı ülkenin Dışişleri
Bakanlığı’nın eşbaşkanlığında düzenlenmektedir.
Üst düzey siyasi bir toplantı olarak öngörülen yıllık toplantıda, Genel
Sekreterin Yıllık Raporu ile Strateji ve Çalışma Belgesi gözden
geçirilmekte ve onaylanmaktadır.
BİK’in denetimi ve operasyonel anlamda yönlendirilmesi, yılda üç kez
toplanan Yönetim Kurulunca yapılmaktadır.
GDAÜ 2019 Saraybosna Zirvesi’nde GDAÜ liderleri, BİK’i bölgesel
bağlantısallık (connectivity) politikasını mümkün olan tüm veçheleriyle
izlemekle görevlendirmiştir. Saraybosna Zirvesi Bildirisi’nde, GDAÜ
katılımcılarının, BİK’ten, yürürlük dönemi sona ermekte olan Güneydoğu
Avrupa 2020 Stratejisi sonrası için BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve
2030 Gündemi’yle (2030 Agenda) uyumlu yeni bir strateji hazırlanmasını
beklediği ifade edilmiştir. Benzer şekilde, BİK’in, bölgenin AB ve
Avrupa-Atlantik bütünleşme süreçlerine katkı sağlama görevi çerçevesinde,
hazırlanacak Stratejinin AB Müktesebatı (EU Acquis) ile uyumlu olması
gerektiği hususu vurgulanmıştır.
BİK tarafından bu temel üzerine çalışmaları başlatılan Güneydoğu Avrupa
2030 Strateji Belgesi (SEE 2030), GDAÜ Dönem Başkanlığımızca 17 Haziran
2021 tarihinde Antalya’da yapılan GDAÜ Zirvesinde onaylanmıştır.
Türkiye’nin Teşkilat’la İlişkileri
BİK, “bölgesel sahiplenme” anlayışıyla, kapsayıcı nitelikte bir teşkilat
olarak planlanan ve aktif üyesi olduğumuz GDAÜ’nün operasyonel koludur.
Bu itibarla, tarafımızdan, BİK’in yalnız üyesi olmakla yetinilmeyip, aynı
zamanda Yönetim Kurulu üyeliği de üstlenilmiştir. Türkiye, teşkilat
bütçesine en büyük miktarda katkı yapan ülkeler arasında da yer almaktadır.
Ülkemiz, GDAÜ Dönem Başkanlığını üstlendiği 1998-1999, 2009-2010 ve
2020-2021 dönemlerinde, uzman düzeyindeki toplantılar yoluyla BİK’in teorik
aşamadan uygulama aşamasına geçmesine özel çaba harcamıştır.
GDAÜ Dönem Başkanlıkları ve BİK arasında sinerji yaratılması da ülkemizin
hassasiyetle üzerinde durduğu bir konuyu oluşturmaktadır.