Uluslararası Örgüt Künyesi
Örgütün Amacı:
Ekonomik, sosyal, kültürel, teknik, eğitim ve diğer alanlarda işbirliği, adalet kavramına, hukuk ve Birleşmiş Milletler ilkelerine saygı çerçevesinde bölgesel barış ve istikrarın sağlanması.
Kuruluş Tarihi:
1967 Merkezi: Cakarta Genel Sekreteri: Le
Dato Lim Jock Hoi
Üye Ülkeler:
Endonezya, Malezya, Tayland, Filipinler ve Singapur (kurucu üyeler), Bruney (1984), Vietnam (1995), Laos (1997), Myanmar (1997) ve Kamboçya (1999)
Diyalog Ortakları:
AB, ABD, Kanada, Rusya, ÇHC, Japonya, Güney Kore, Hindistan, Avustralya ve Yeni Zelanda
Sektörel Diyalog Ortakları:
İsviçre, Norveç, Pakistan, Türkiye
Türkiye’nin Üyelik Durumu:
Türkiye ASEAN’a üye değildir. (23 Temmuz 2010’da ASEAN Dostluk ve İşbirliği Anlaşmasına -ASEAN/TAC- taraf olmuştur.)
4-6 Ağustos 2017 tarihlerinde Manila’da düzenlenen 50. ASEAN Dışişleri Bakanları Toplantısı kapsamında ülkemizle ASEAN arasında Sektörel Diyalog Ortaklığı (SDO) tesis edilmesi kararı alınmıştır. ASEAN’ın 50. yıldönümünde ülkemizin SDO statüsünü elde etmesi anlamlı olmuştur.
Örgütün Tarihi ve Örgüt İçerisinde Belli Başlı Dönüm Noktaları:
ASEAN Örgütü’nün temeli Endonezya, Filipinler, Malezya, Singapur ve Tayland
Dışişleri Bakanlarının 8 Ağustos 1967’de Bangkok’ta imzaladıkları beş
maddelik bildirgeyle atılmıştır. Sözkonusu bildirgede ASEAN’ın kuruluş
amaçları; ekonomik, sosyal, kültürel, teknik, eğitim ve diğer alanlarda
işbirliği gerçekleştirilmesi ile adalet kavramına, hukuka ve Birleşmiş
Milletler ilkelerine saygı çerçevesinde bölgesel barış ve istikrarın
sağlanması olarak belirlenmiştir.
ASEAN’ın kuruluş yıllarında ön planda olan çatışmaların durdurulması ve
siyasi istikrarın sağlanması gibi hususlar, Soğuk Savaş sonrası dönemde
yerini ekonomik işbirliğinin geliştirilmesine yönelik çabalara bırakmıştır.
1976’da imzalanan Dostluk ve İşbirliği Anlaşması (Amity and Cooperation in
Southeast Asia) ve 1995’te imzalanan Güneydoğu Asya Nükleer Silahlardan
Arındırılmış Bölge Anlaşması (Southeast Asia Nuclear Weapon Free Zone-
SEANWFZ) ASEAN’ı yasal açıdan da bağlayıcılığı olan bir örgüte
dönüştürmüştür.
Soğuk Savaş sonrası yıllarda ASEAN, bölgesel düzen ve refahın gelişiminde
etkili bir yapı ve hem ekonomik hem de güvenlik bakımından bölgenin temel
yapıtaşlarından birini oluşturmuştur. Asya-Avrupa Toplantısı (Asia-Europe
Meeting, ASEM), Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği (Asia-Pacific Economic
Cooperation, APEC), ASEAN Bölgesel Forumu (ASEAN Regional Forum, ARF), Doğu
Asya Zirvesi (East Asia Summit, EAS), ASEAN+3 formatı gibi konferans ve
oluşumlarla artan bölgesel entegrasyon ve diyalogda ASEAN’ın merkezi bir
rolü ortaya çıkmıştır.
2005 yılı Aralık ayında Kuala Lumpur’da düzenlenen 11. ASEAN Zirvesi,
Örgütün gelişiminde önemli bir aşama teşkil etmiştir. Zirve sırasında,
ASEAN’ın hedef ve amaçlarına ulaşılabilmesi için yasal ve kurumsal bir
çerçeve sunan “ASEAN Şartı (ASEAN Charter) Hazırlanmasına Yönelik Kuala
Lumpur Deklarasyonu” imzalanmış ve "ASEAN Güvenlik Topluluğu", "ASEAN
Ekonomik Topluluğu" ile "ASEAN Sosyo-Kültürel Topluluğu" şeklinde üç sütuna
dayanan “ASEAN Topluluğunun (ASEAN Community)” kurulması
kararlaştırılmıştır.
Sözkonusu zirve sırasında ele alınan konular arasında; ASEAN Topluluğunun
teşkili, 2015 sonrası ASEAN Vizyonu, Güney Çin Denizi üzerindeki hak
iddiaları, “Küresel Ilımlılık Hareketi” ve aşırılık ve terörizmle
mücadeleye dikkat çekilmiştir.
Kuala Lumpur’da 21-22 Kasım 2015 tarihlerinde gerçekleştirilen 27. ASEAN
Liderler Zirvesinde, ASEAN Ekonomik Topluluğunun (AEC) 1 Ocak 2016
tarihinden itibaren hayata geçirilmesini öngören Kuala Lumpur bildirisi
yayınlanmıştır. Örgüt tarihinde önemli bir kilometre taşını teşkil eden bu
adım, 625 milyonluk bir coğrafyanın tek bir pazar ve üretim merkezi haline
gelmesine imkan tanımaktadır. AEC’nin teşekkülüyle birlikte, mal ve
hizmetlerin serbest dolaşımı sayesinde, üretim maliyetlerinin ve hammadde
fiyatlarının önemli ölçüde azalması ve ASEAN bölgesinde üretilen ürünlerin
yüzde 70’inden fazlasında gümrük vergisinin kaldırılması beklenmektedir,
ancak halen birçok tarife dışı engel mevcuttur. Daha fazla serbestleştirme
ve entegrasyonu hedefleyen AEC kapsamında ASEAN GSYH'sının 2025'e kadar %7
oranında büyümesi hedeflenmektedir. Zirvede ayrıca, müzakereleri Ekim
2015’te tamamlanan Trans-Pasifik Ortaklık Anlaşmasının (TPP) yanısıra
bölgesel entegrasyona katkı sağlayacak bir diğer girişim olan Bölgesel
Kapsamlı Ekonomik Ortaklık (RCEP) müzakerelerinin de 2016 yılında
sonuçlandırılması teşvik edilmiştir.
Öte yandan, 1997 yılında oluşturulan ASEAN+3 Forumu çerçevesinde, ASEAN
ülkeleri ile ÇHC, Japonya ve Güney Kore arasında siyasi, ekonomik ve
sosyo-kültürel işbirliğinin geliştirilmesine yönelik istişareler
gerçekleştirilmektedir.
Türkiye-ASEAN İlişkileri:
Türkiye, ASEAN ile kurumsal ilişkilerini geliştirme kararını 1999 yılında
almış, bu çerçevede diyalog veya sektörel diyalog ortağı olmak için
niyetini beyan etmiştir. Türkiye, ASEAN ile kurumsal ilişkileri
geliştirmenin ilk adımı olan Dostluk ve İşbirliği Antlaşmasına (ASEAN/TAC)
19-23 Temmuz 2010 tarihlerinde Vietnam’da yapılan 43. ASEAN Dışişleri
Bakanları Toplantısı sırasında taraf olmuştur.
ASEAN/TAC’a katılımın yanısıra, Cakarta Büyükelçiliğimiz yine aynı yıl
ASEAN nezdinde akredite edilmiştir.
Türkiye, 2013 yılından bu yana, ASEAN Zirvesi ile Dışişleri Bakanları
Toplantılarına Dönem Başkanı ülke tarafından davet edilmektedir.
Ülkemizin 10 ASEAN üyesinde de Büyükelçiliği bulunmaktadır.
Ayrıca ülkemiz, ASEAN üye ülkelerinin oluşturduğu polis teşkilatı olan
ASEANAPOL’e 2014 yılında gözlemci üye olmuştur.
Bölge dışı ülkelerin ASEAN’a tam üye olmaları mümkün değildir. Örgütün
bölge dışı ülkelerle yürüttüğü kurumsal ilişkilerde en ileri statü olan
Diyalog Ortaklığı konusunda ise ASEAN tarafından moratoryum ilan edilmiş
bulunmaktadır.
Türkiye’nin ASEAN ile kurumsal ilişkiler tesis etme hedefi çerçevesinde
nihai hedefi Diyalog Ortaklığıdır. Ancak mevcut moratoryumun kaldırılmasına
yönelik herhangi bir eğilimin bulunmamasından dolayı, Türkiye-ASEAN
ilişkilerinde ivme kaybedilmemesini teminen, 2015 yılında ASEAN ile
Sektörel Diyalog Ortaklığı (SDO) tesis edilmesine yönelik çalışmalar
başlatılmıştır.
Ülkemizle ASEAN arasında SDO ilişkisi tesis edilmesi kararı, Sayın
Bakanımızın 50. ASEAN Dışişleri Bakanları Toplantısına evsahibi
Filipinler’in davetlisi olarak katıldığı ve ASEAN’ın 50. yıldönümünü
kutladığı bir dönemde alınmıştır.
Bu çerçevede, ASEAN-Türkiye Ortak Sektörel İşbirliği Komitesi (AT-JSCC)
Toplantıları 2018’den bu yana her yıl ASEAN Sekretaryası’nın evsahipliğinde
Cakarta’da düzenlenmektedir.
ASEAN ile Sektörel Diyalog Ortaklığımız (SDO) çerçevesinde, 2019-2023
yılları arasında işbirliği yapılacak alanları içerir "Pratik İşbirliği
Alanları" (Practical Cooperation Areas-PCA) belgesi 18 Temmuz 2019
tarihinde Cakarta'da yapılan ASEAN-Türkiye Ortak Sektörel İşbirliği
Komitesi İkinci Toplantısı’nda kabul edilmiştir.
Sayın Bakanımız, 30 Temmuz 2019 tarihinde o tarihteki Dönem Başkanı Tayland
Dışişleri Bakanı ve ASEAN Genel Sekreteri ile Bangkok'ta yaptığı üçlü
toplantıda, anılan belge kapsamında düzenlenecek olan projelerin finansmanı
için kurulan fona 1 milyon ABD Doları tutarında bütçe tahsis ettiğimizi
açıklamıştır. Sözkonusu katkımız 2019 Aralık ayında ASEAN Sekretaryası’na
iletilmiştir.
Önümüzdeki dönemde, ASEAN ile tesis edilen kurumsal işbirliğimizin
geliştirilmesine yönelik olarak, sözkonusu fondan istifadeyle düzenlenen
işbirliği projelerinin artırılması başta olmak üzere birçok alanda
çalışmalar yürütülmesi öngörülmektedir.
ASEAN ile tesis edilen SDO’nun, Güneydoğu Asya bölgesine açılım politikamız
çerçevesinde siyasi ve ekonomik ilişkilerimize zemin kazandırılmasında,
ülkemizin bölgedeki görünürlüğünün artırılmasında, ülkemizin 2023 hedefleri
çerçevesinde sağlanmak istenen ticaret rakamlarının elde edilmesinde ve
bölge ülkeleriyle ülkemiz aleyhine olan ticaret dengesinin düzeltilmesinde
faydalı olacağı değerlendirilmektedir.