Güney Kafkasya Ülkeleri İle İlişkiler

Güney Kafkasya’ya yönelik politikamızın başlıca unsurlarını bölge ülkelerinin bağımsızlık ve egemenliklerinin pekiştirilmesi, bölgenin siyasi ve ekonomik istikrarının korunması, bölgesel işbirliğinin desteklenmesi, bölge ülkelerinin Avrupa-Atlantik kurumlarına entegrasyonlarına destek olunması teşkil etmektedir. Tarihi ve kültürel bağlarımızın mevcut olduğu Güney Kafkasya, ülkemizi Orta Asya’ya bağlayan bir köprü vazifesi görmektedir.

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği’nin (SSCB) dağılmasından sonra Azerbaycan, Ermenistan ve Gürcistan’ın bağımsızlıklarını ilk tanıyan ülkelerden biri Türkiye olmuştur. Türkiye bu dönemi takip eden yıllarda Azerbaycan ve Gürcistan’la iyi ilişkiler geliştirmiştir. Ancak, Ermenistan’la ilişkilerimizde Yukarı Karabağ ihtilafı ve Ermenistan’ın ülkemize yönelik olumsuz tutumu nedeniyle benzer bir ivme kaydedilememiştir. Nitekim, Ermenistan’ın 1993 yılında Azerbaycan’ın Kelbecer bölgesini işgal etmesi üzerine iki ülke arasındaki sınır kapatılmıştır.

Bağımsızlıklarını kazandıkları tarihten bu yana geçen 27 yıllık süre zarfında ülkemizin Azerbaycan ve Gürcistan’la ilişkileri hızla ilerleyerek bugünkü ileri konumuna ulaşmıştır. Ülkemizin Azerbaycan ve Gürcistan’la kurduğu yakın ilişkilerin bir sonucu olarak, Yüksek Düzeyli Stratejik İşbirliği Konseyi (YDSK) mekanizmaları tesis edilmiş olup, sık karşılıklı üst düzey ziyaretler gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, Azerbayca’la birlikte, diğer bölge ülkelerinin katılımıyla üçlü ve dörtlü işbirliği mekanizmaları da hayata geçirilmiştir.

Güney Kafkasya’da ortak bir refah alanı oluşturulması hedefimiz doğrultusunda bölgesel işbirliğinin ve kalkınma projelerinin de geliştirilmesine önem verilmektedir. Bu çerçevede, Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı (BTC) ve Bakü-Tiflis-Erzurum Doğalgaz Boru Hattı (BTE), Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı (BTK) ve TANAP hayata geçirilmiştir.

Ülkemiz, Güney Kafkasya’da barış ve istikrarın kalıcı bir şekilde tesis edilebilmesi için bölgedeki mevcut ihtilafların (Yukarı Karabağ, Abhazya ve Güney Osetya) Azerbaycan ve Gürcistan’ın egemenliği ve toprak bütünlüğü çerçevesinde barışçıl yollardan çözümünü savunmaktadır.

Ayrıca, Ermenistan’la ilişkilerimizin normalleşmesi yönündeki irademiz de korunmaktadır. Ancak Ermenistan'ın Zürih Protokollerini önce askıya alması, Şubat 2015'te Parlamento'dan çekmesi ve 1 Mart 2018’de de hükümsüz ilan etmesiyle süreç sekteye uğramıştır.