#

CEP TELEFONLARINA İLİŞKİN BİLGİLER

Abonelik tesis ederken dikkat etmem gereken hususlar nelerdir?

Abonelik sözleşmesi imzalamadan önce, sözleşmedeki hak ve yükümlülüklerinizi okumanız, sözleşmenin ilk sayfasındaki abone tercihlerini işaretlemeniz, kullanılmasına rıza gösterdiğiniz kişisel bilgilerinizin önemli olduğunu unutmayınız. Özellikle tarifenizin isminin doğru bir şekilde sözleşmeye yazıldığından emin olunuz. Sözleşmenin imzalı bir suretini almayı unutmayınız!

Aboneliğimi nasıl iptal edebilirim?

İşletmecinize talebinizi kimliğinizi ispatlayıcı belge ile birlikte yazılı olarak bildirmek veya imzalı faks göndermek suretiyle sözleşmenizi sona erdirebilirsiniz. İşletmeci, yazılı talebin kendisine ulaşmasından itibaren; 24 saat içerisinde talebinizin alındığı bilgisini iletişim adresine iletmek zorundadır.

İşletmeci 7 gün içerisinde fesih talebini yerine getirerek posta, elektronik posta, kısa mesaj ya da arama yöntemlerinden birini kullanarak abonelik sözleşmesinin feshedildiğini tarafınıza bildirmekle yükümlüdür.

Kullanım miktarı sınırlı hizmetlerde paket, kota aşımı yapmamam için bilgilendirilme nasıl yapılmaktadır?

Ses, SMS, internet (veri) ve benzeri hizmetlerin sunulduğu kullanım miktarı sınırlı (100 dk, 500 SMS veya 4GB vb.) hizmet kullanan aboneler, kullanım miktarının %80 ve %100 sınırına ulaşılması durumunda asgari olarak kısa mesaj ile bilgilendirilmektedirler. Ayrıca, aboneler tarafından kullanım miktarı sınırlı paketlerin ne kadarlık kısmının kullanıldığı bilgisi işletmecilerin internet sitelerinin online işlemler menüsünden veya SMS göndermek suretiyle ücretsiz olarak sorgulanabilmektedir. Söz konusu bilgilere işletmecinin müşteri hizmetlerinden de ulaşılabilmektedir.

Engelliler için sunulan hizmetler nelerdir?

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu tarafından yapılan düzenlemeler kapsamında;

  • Görme engellilerin abonelik sözleşmelerini ve faturalarını “Braille” ya da sesli anons şeklinde talep edebilme

  • Konuşma veya işitme engelli kullanıcıların acil yardım taleplerinin kısa mesaj hizmeti (SMS) yolu ile iletebilme

    hakları bulunmaktadır.

    Mobil işletmeciler tarafından,

  • Tarifelerde ve hizmetin sunum koşullarında meydana gelen tüm değişikliklerin talep eden abonelere sesli mesaj olarak gönderilmesi,

  • Talep eden abonelere sesli konum bilgisi verilmesi,

  • Talep eden abonelere fatura ve kota dolum bilgilerinin sesli mesaj olarak gönderilmesi,

  • Abonenin talebi doğrultusunda “Aradığınız kişi işitme engellidir” bilgisinin ücretsiz olarak sunulması,

  • Ses hizmetinden bağımsız olarak sadece SMS paketi hizmeti sunulması

  • Engelli aboneler için “Sesli Konum Bilgisi” hizmetinin ücretsiz olarak sunulması,

  • Engelli abonenin konum bilgisinin, engelli abonenin talebi doğrultusunda asgari bir (1) telefon numarası tarafından da ücretsiz olarak öğrenilebilmesinin sağlanması,

  • Engelli aboneler için ses hizmetinden bağımsız olarak sadece veri (data) paketi hizmeti sunulması,

    Tüm işletmeciler tarafından;

  • Engelli tüketicilere yönelik makul ölçüde ekonomik avantajlar ihtiva eden tarife ve kampanyalar sunulması,

  • Engellilere yönelik olarak sunulan tüm hizmetlerin internet sayfası üzerinde tek başlık altında toplanarak engelli tüketicilerin bilgiye erişimlerinin kolaylaştırılması gerekmektedir.

Sınır Bölgelerinde Yüksek Fatura İle Karşılaşılmaması İçin Yapılması Gerekenler

Hattınız uluslararası dolaşım hizmetine (roaming) açılmadığı müddetçe diğer ülke şebekelerinde kullanılamayacaktır. Ancak hattın uluslararası dolaşım hizmetine açık olması durumunda kıyı veya sınır bölgelerimizde bulunan vatandaşlarımızın yurtdışındaki işletmecilerin şebekesi üzerinden hizmet alma ve bu durumda uluslararası dolaşım tarifesi üzerinden ücretlendirilerek yüksek faturalar ile karşılaşma ihtimalleri bulunmaktadır.

Bu durum ile karşılaşmamak için; hizmet aldığınız işletmeci ile irtibata geçerek hattınızı uluslararası dolaşım hizmetine kapalı hale getirebilir veya mobil cihazınızın ayarlar menüsünden, kendi mobil operatörünüzü (ağ operatörleri/operatörler) manuel olarak seçerek yurtdışından hizmet veren şebekeye otomatik geçiş yapılmasını engelleyebilirsiniz.

Cihazımı kaybettim/çaldırdım. Ne yapmalıyım?

Çalınma, yağmalanma, kaybolma veya her ne suretle olursa olsun, mobil cihazların sahibinin rızası dışında elden çıkması durumlarında tüketiciler, cihazlarının elektronik haberleşme şebekesinden hizmet almasını engellemek için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) Bilgi ve İhbar Merkezinin “0312 294 94 94” numaralı telefonunu aramak sureti ile haftanın 7 günü 24 sat (7/24) ihbarda bulunabilirler. Kayıp çalıntı cihazlarla ilgili ayrıntılı bilgiye “KAYIP/ÇALINTI İŞLEMLERİ” bağlantısından ulaşabilirsiniz.

Kayıp/çalıntı ihbarı nasıl gerçekleşir?

Kayıp/çalıntı ihbarının gerçekleşmesi için öncelikle cihaza ait 15 rakamlı IMEI numarasının bilinmesi, hat sahibi olan kişinin telefon ile ihbarda bulunması gerekmektedir. Ayrıca Mahkemelere veya Cumhuriyet Başsavcılıklarına da çalıntı cihaz ile ilgili başvuruda bulunulabilir.

İhbarın onaylandığını nasıl anlarım?

E-devlet kapısı üzerinden (https://www.turkiye.gov.tr) veya Kurumumuz Bilgi İhbar Merkezini arayarak öğrenilebilir.

Kayıp/çalıntı cihazımın bulunmasını istiyorum. Ne yapmalıyım?

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun çalınan, gasp edilen veya kaybedilen telefonları bulmak ve ilgili kişiye teslim etmek gibi görevleri bulunmamaktadır. Bu konuda adli mercilere başvurulabilecektir.

Kayıp/çalıntı ihbarında bulunduğum cihazımı buldum. Tekrar haberleşmeye açılmasını nasıl sağlarım?

Kayıp/çalıntı ihbarı hangi yöntem ile yapılmış ise aynı yöntemle açılması sağlanır.

Yurt dışından getirilen cihazımı Türkiye'de kullanabilir miyim?

Yurtdışından getirilen telefonlar 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.

Kayıt yaptırılma zorunluluğu bulunan cihazlar nelerdir?

IMEI bilgisine sahip cihazların tamamının kayıt altına alınması gerekmektedir. (cep telefonları, dizüstü bilgisayarlar)

Cihazımın IMEI numarasını bilmiyorum. Nasıl öğrenebilirim?

IMEI numarası *#06# tuşlarına basmak sureti ile öğrenilebilmektedir.

Kayıt işlemini nerelerde yaptırabilirim?

Yolcu beraberinde getirilen cihazın sahibi cihazının kayıt altına alınması için gerekli belgeleri tamamlayarak e-Devlet kapısı üzerinden başvurusunu yapar. E-Devlet kapısından kendisi üzerine kayıt yapılmasına izin verilmeyen kişiler (Yabancı bireyler) aşağıda belirtilen işletmeci abone kayıt merkezlerine başvurur.

E-devlet kapısı kayıt işlemini nasıl yapılır ve gerekli belgeler nelerdir?

E-Devlet kapısı üzerinden yapılan kayıt işleminde pasaport sahibi, şahsına ait bilgileri e-Devlet şifresi ile www.turkiye.gov.tr İnternet adresinden sisteme girerek cihaz kaydını yaptırabilmektedir. E-Devlet kapısı üzerinden yapılan başvurularda kişiden herhangi bir belge talep edilmemekte olup kontroller elektronik ortamda yapılmaktadır.

Kayıt işlemi öncesinde dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

IMEI kaydı için kişiye ait pasaportun son iki yıl içerisinde herhangi bir cihaz kayıt işleminde bulunulmamış ve kişinin Türkiye’ye giriş yaptığı tarihten itibaren 120 günü geçmemiş olması gerekmektedir.

Kayıt işlemi için öncelikle ne yapılması gerekmektedir?

E-devlet sisteminden kayıt hakkını sorgulaması; harç ücretini yatırması (138.80 TL) ve kayıt işlemlerini tamamlaması gerekmektedir.

Dekontta dikkat edilmesi gereken husus nedir?

Dekont üzerinde kayıt yapılmak istenen cihaza ait 15 rakamlı IMEI numarası, ad ve soyadın, TC Kimlik numarasının yer alması gerekmektedir. IMEI numarasının doğru olmasına dikkat edilmelidir.

Harç parası yatırıldıktan sonra kayıt işlemi tamamlanmış oluyor mu?

E-Devlet kapısından kendisi üzerine kayıt yapılmasına izin verilmeyen kişiler (Yabancı bireyler) ise abone kayıt merkezlerinden kayıt işlemini yaptırması gerekmektedir. (120 gün)

Kredi Kartı ile ödeme yapabilir miyim?

Yolcu beraberinde getirilen telefon kullanım izin harcı Maliye Bakanlığı internet vergi dairesi üzerinden kredi kartı ile ödenebilmektedir.

Harç bedelini bankaya EFT yapabilir miyim?

Harç bedeli EFT ile ödenebilmesi, kullanmakta olduğunuz bankanıza ait işlemlerde bulunması durumunda mümkündür.

Kayıt başvurusundan sonra cihazın kayıt edilip edilmediği nasıl öğrenilir?

E-Devlet kapısı üzerinden sorgulama yapılarak öğrenilebilecektir.

Gerekli belgeler ile birlikte Abone Kayıt Merkezine başvuruda bulundum. İşlemlerimin tamamlandığını nasıl anlarım?

İlgili GSM işletmecilerinin abone kayıt merkezlerinden veya Kurumumuzun Bilgi İhbar (0312-294 94 94) merkezinden öğrenilebilir.

Yurt dışından yeni geldim ancak beraberimde cihaz getirmedim. Pasaport kayıt hakkımı ücretsiz veya ücretli olarak bir başkasına verebilir miyim?

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemesine göre bir kişi yurt dışından 2 yılda 1 cihaz getirebilmektedir. Bu düzenleme çerçevesinde Ülkemize ne şekilde getirildiği belli olmayan cihazların kayıt işleminin yapılması yasal olarak uygun olmadığından pasaportunuzun başkaları tarafından kullanılması durumunda doğacak olan yasal sorumluluk tarafınıza aittir. Ayrıca kayıt altına alınan cihazın suç teşkil eden bir olaya karışması durumunda yasal sorumluluk pasaport sahibine aittir.

Yabancı uyruklu kişilere ait cihazlar kayıt altına alınabilir mi?

Türkiye’de yaşayan yabancı uyruklulardan diplomat, askeri personel, öğrenci ve ikamet edenlerden;

  • Diplomat ve askeri personelin pasaport veya kimlik belgesini,
  • Öğrencilerin; öğrenim gördükleri okuldan alacakları öğrenci olduklarına dair belgeyi,
  • İkamet eden diğerlerinin ise; ikamet belgesini pasaportlarının aslını

ibraz etmek suretiyle Abone Kayıt Merkezlerine sunmaları gerekmektedir.
Abone Kayıt Merkezi yetkilileri tarafından pasaportun aslı görüldükten sonra dilekçenin üzerine “Aslı Görülmüştür” damgası ve başvuru mercii kaşesi basılmakta ve alınan belgeler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gönderilmektedir.

Kısa süreli Türkiye’de kalacak olanların cihazlarını kayıt altına aldırmaları gerekir mi?

Yurtdışından getirilen cihazların 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.

Yurtiçinden satın almış olduğum cihazımın IMEI numarasını sorguladım. “Kayıt dışı olduğu tespit edilen cihaz” uyarısını aldım. Ne yapmalıyım?

Cihazın satın alındığı yere başvurulması gerekmektedir. Yasal yollardan ithal edilen cihaz bilgilerinin Mobil Cihaz Kayıt Sisteminde yer almasını teminen ithalat işlemlerini gerçekleştiren firma tarafından Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na bildirilmesi gerekmektedir. Bildirim yapılmaksızın satılan cihazlar düzenli olarak denetim ve kontroller yapılmak suretiyle tespit edilmekte ve haberleşmeye kapatılmaktadır.

Yurtiçinden satın almış olduğum cihazın kayıt dışı olduğunu öğrendim, buna ilişkin sahip olduğum haklar nelerdir?

Bu tür cihazlar ilgili mevzuat çerçevesinde “AYIPLI MAL” olarak değerlendirildiğinden, tüketiciler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun da belirtilen haklardan faydalanabilir.

Cihazımın IMEI bilgisinin değiştirilmiş olup olmadığını nasıl öğrenebilirim?

E-Devlet kapısı üzerinden öğrenilebilir veya Kurumumuz Bilgi İhbar Merkezi (0312-294 94 94) aranarak öğrenilebilir.

Sorgulamada cihazımın IMEI bilgisinin değiştirilmiş olduğu sonucunu aldım/cihazıma IMEI bilgisi değiştirilmiş olduğu gerekçesi ile yasal uyarı mesajı geldi. Cihazımı kullanamayacak mıyım?

5809 sayılı Kanunun 57 inci maddesi uyarınca, IMEI bilgisinin değiştirildiği tespit edilen cihazlar haberleşmeye kapatılmakta ve IMEI bilgisi başka cihazlara kopyalanmış olan cihazlar sadece tek hatla eşleştirilmek sureti ile kullanıma açılmaktadır.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş olan cihazıma ait IMEI numarası ile eşleştirilmiş olan hattımı başka cihazda kullanabilir miyim?

Eşleştirme işlemi yalnızca IMEI bilgisi değiştirilmiş olan cihaz için geçerli olduğundan kullanılan hat; kayıtlı olan herhangi bir cihazda sorunsuz olarak kullanılabilmektedir.

Elektronik Kimlik Bilgisi Değiştirilmiş cihazımı (klon) nasıl kullanabilirim?

IMEI numarası klonlanan cihazın kullanıcısının başvurusu üzerine cihaz ithalat yolu ile alınmış ise ithalatçı veya imalatçı firmaya, yolcu beraberinde gelmiş ise e-Devlet üzerinden gerçek cihaz sahibine ait tek GSM numarası ile kullanıma açılır.

18 Yaşından Küçükler için Cihaz Kaydı yapılabilir mi?

18 Yaşından küçüklerde yurt dışından yolcu beraberinde cihaz getirebilir ve kendi adlarına kayıt yaptırabilir. 18 yaşından küçükler için kayıt başvuruları anne, baba ya da yasal temsilcileri tarafından kendi e-devlet kapısı üzerinden çocuğun kimlik bilgileri kullanılarak kayıt yapılabilir.

Bilgi ve İhbar Merkezi’ne nasıl ulaşırım?

Bilgi ve İhbar Merkezi'ne (0312) 294 94 94 numaralı telefonu aramak sureti ile 7/24 ulaşılabilmektedir.